Eerste weken in China en Tibet

21 november 2016 - Chengdu, China

Lieve allemaal,

Toen we onze laatste blog schreven zaten we op het vliegveld van Kuala Lumpur onderweg naar Beijing. We realiseren ons net dat we alweer 7 weken weg zijn en dat de tijd vliegt! Nu zitten we alweer ruim twee weken in China en hebben we al meer dan het halve land door gecrosst. We zitten nu in Chengdu en dat ligt in de Sichuan provincie, dus… spicy food!! China is echt een fascinerend land maar de Chinezen zelf waren/zijn wel een beetje wennen ;) Ondertussen slurpen we onze noodle soep nu het harst en ook het continue roggelen gaat ons prima af! We hebben de Chinezen afgetroefd in voordringen en maken ongevraagd foto’s van elke Chinees die we zien! Oftewel, Chinezen op en top! Het is echt te bizar maar echt te grappig om mee te maken hoe het leven hier aan toe gaat. Ze spreken (bijna) geen woord Engels dus met handen en voeten proberen we alles uit te leggen en ondertussen spreken we al best een aardig woordje Chinees (denken we) :) Maar eerst… BEIJING!!

Toen we aankwamen in Beijing waren we zeg maar niet echt voorbereid op de winter… In onze backpacks zaten wat zwembroeken, bikini’s, korte broeken en t-shirts maar vrij weinig lange broeken en truien! Dus in je korte broek en op je slippers in 4 graden aankomen om 5 uur ‘s morgens is wat fris ;) Gelijk de tassen gedropt in het hostel en allebei een warme winterjas en een trui gescoord! Beijing is echt een prachtige stad met allemaal oude hutongs waar je het echte Chineze leven nog een beetje terug kan vinden. Met onze app ‘maps me’ (kunnen niet meer zonder leven) hebben we de hutongs doorgekruist en elke kleine uithoek van de woonwijken bekeken. Toffe eerste kennismaking met de stad Beijing en het land China. De volgende dag hebben we alle grote highlights in de stad zelf gedaan. We gingen vroeg naar het park met de temple of heaven en hebben daar onze ochtend gymnastiek gedaan met een (hele) grote groep Chinezen. Nadat we echt teveel uit de maat hadden gedanst (whats new) hebben we de rest van het park verkend en de tempels bezocht. ’s Middags gingen we naar het Tian’anmen sqaure en hebben we oneindig veel selfies moeten maken met de Chinezen. Het leek er op dat wij een stuk interessanter waren dan het plein maar aan de drukte te zien kwamen ze toch echt voor de Verboden Stad, die daarnaast ligt. Als sardientjes in een blik door de ingang maar gelukkig was het groot zat en konden we de tourgroepjes met de vlaggetjes loodsen. :) Eenmaal binnen was het echt prachtig! Een gigantisch complex met oneindig veel tempels, tuinen en hallen om te bezoeken. Aan het einde van de verboden stad heb je het Jingshan park waarvan je een mooi uitzicht kan hebben over het complex. Alleen de smog was ondertussen zo erg geworden dat wij dit uitzicht op google hebben opgezocht (of Yahoo.com want naast facebook is ook google geboycot). Die avond hebben we gelijk kennis gemaakt met de lokale keuken van Beijing, PEKING EEND! De eend werd aan tafel gesneden en later kwamen we erachter dat ze daadwerkelijk de hele eend opsnijden… Aaii net nadat Rick dacht dat hij een stukje lever at maar dit achteraf zijn kop inclusief hersenen waren ;)

Als je in Beijing bent dan kan je uiteraard niet weggaan zonder de muur gezien te hebben en daar een dag overheen te lopen. Na een paar bussen kwamen we aan bij de Grote Muur; het absolute hoogtepunt van Beijing voor ons! Zover je kon kijken ging de muur dwars over de bergen heen en kon je kilometers over de muur klimmen! We waren weer lekker vroeg en de drukte dus voor en we hebben mooie foto’s kunnen maken zonder andere toeristen (yessss) :) In het mapje China hebben we trouwens al behoorlijk wat foto’s gezet :) Echt zo onwijs tof om hier geweest te zijn en (weer) een vinkje kunnen zetten op de bucket list! ’s Avonds hebben we gegeten op de nightmarket waar je kan zien dat Chinezen echt alles eten! Van zeesterren tot (levende) schorpioenen tot slangen; ze eten alles! Wij hebben het dit keer maar even bij vlees op een stok gehouden (de vraag is alleen… wat voor vlees haha) De laatste dag in Beijing hebben we nog het vroegere zomerpaleis bezocht van de keizer en daarna stel terug naar het hostel om ons klaar te maken voor de eerste lange treinreis. We hadden een nachttrein geboekt naar Xi’an en samen met 2 andere Chinezen hebben we onze noodle soep zitten opslurpen op ons bed.

Xi’an staat bekend als uitvalbasis voor het terracotta leger! Dus aangekomen in het hostel hebben we gelijk de spullen in de kamer gezet en de bus gepakt naar het leger! Het verhaal achter deze archeologische vondst is heel interessant maar stiekem ook interessanter dan het leger zelf. Qin Shi Huang heeft zijn leger helemaal na laten maken om over zijn ziel te waken. Elke soldaat is uniek en ze zijn allemaal levensgroot. Het enigszins teleurstellende was dat er een soort vliegtuighal overheen is gezet en je het alleen van bovenaf kan bekijken. Het blijft een heel indrukwekkend iets maar het toeristische gehalte heeft hier wel heel erg de overhand gekregen! De stad Xi’an zelf heeft ons wel heel erg positief verrast. Een ontzettend leuke en levendige stad wat zich allemaal afspeelt binnen de oude stadsmuren. Hier bovenop hebben we een paar mountainbikes gehuurd en hebben we de 14 km lange stadsmuren rondgefietst. Manon kan ondertussen in China ook aan de slag als fietsenmaker maar nadat haar ketting er letterlijk voor de 20e keer aflag hebben we het laatste stuk toch maar gelopen. :) Hierna hebben we de Drum- en Belltower bezocht en de eerste potjes mahjong op straat gezien. ’s Avonds zijn we naar het Moslim kwartier geweest wat bekend staat om de streetfood. De geuren die hier vandaan kwamen waren echt te lekker en we zijn hier helemaal los gegaan (schapenvlees, inktvis, lokale hamburgers, etc) :) De volgende dag gingen we op tijd naar het treinstation van Xi’an want er stond ons een lange, maar prachtige treinrit te wachten; 32 uur van Xi’an naar Lhasa (Tibet).

Ok… treinen in China… Dat is een belevenis op zich. Je zit met zijn vieren in een coupe maar helaas moet je de wc’s delen met de rest van de trein. Op zich aan het begin niet zo heel erg maar na 32 uur zit alles overal. In de trein mag je nergens roken maar blijkbaar als je hangt (wc’s kennen ze eigenlijk niet, zijn gewoon gaten) mag je een pakje tegelijk opsteken. Dus na deze treinrit hebben we besloten het meeste te doen met het vliegtuig haha! Van backpacken naar poshpacken ;) De treinreis zelf was schitterend! We gingen helemaal door noord China heen; richting de grens met Mongolië. We hebben groepen wilde yaks gezien en wilden paarden door de heuvels zien rennen. We moesten twee passen over die boven de 5200 meter lagen. Binnen een dag van 0 naar 5200 meter is misschien wat rap dus het was niet zo heel gek dat we een beetje last hadden van hoogteziekte maar gelukkig hadden we onze tabletten bij ons dus toen we wakker waren, waren we klaar voor dag 1 van onze tour in Tibet! We hadden een tour geboekt want dat is de enige manier om nog een visum te krijgen voor Tibet, en onze gids Damdul stond ons op te wachten op het station :) We hebben een acht daagse tour en we starten in de hoofdstad Lhasa!

Toen we aankwamen in Tibet leek het net of we een paar honderd jaar terug de tijd in waren gegaan. Alle mensen dragen daar traditionele kleding en je kan aan de kleding zien uit welk deel van Tibet ze komen. De mazzel voor ons is dat wij in het laagseizoen waren en er bijna geen andere toeristen zijn. In november/december komt de lokale bevolking van heel Tibet naar Lhasa toe om de pelgrimstocht van soms wel 3000 km te voltooien. Het andere grote voordeel was dat we geen gigantisch grote groep hadden maar dat we alleen waren met Damdul en Niki (een jongen uit Engeland). De eerste 3 dagen waren in Lhasa en hebben we deze fascinerende stad met alle tempels bezocht. De vier absolute hoogtepunten van Lhasa waren de Barkor Street, de Jokhan Tempel, het Potala Palace en de Sera Monastery. De Barkor Street is een straat die rondom de Jokhan Tempel loopt en deze straat mag je alleen met de klok meelopen en niet tegen de klok in. Op deze straat zie je allemaal pelgrims bidden op een hele bijzondere wijze. Ze zetten drie stappen maken dan een bid gebaar en gaan daarna via hun handen en knieën liggen, om daarna weer op te staan en na 3 stappen hetzelfde te doen. Damdul vertelde dat sommige van hen dit 3000 km lang doen en hier 5 jaar voor onderweg zijn. Bizar om deze toewijding mee te maken en ondanks dat je zelf niet in Budda geloofd is het onmogelijk om er niet helemaal in op te gaan. De Jokhar Tempel zelf is de meest heilige tempel in het boeddhisme en ligt midden in de stad. Hier heeft Damdul ons van alles uitgelegd over het boeddhisme en hebben we deze bijzondere tempel van binnen bekeken. Het Potala Palace is het vroegere verblijf van de Dalai Lama (voordat hij naar India is gevlucht) en je kan de kamers zien waar verschillende Dalai Lama’s hebben gewoond en gemediteerd. Helaas heeft China nu al een aantal jaren Tibet flink onderdrukt en zie je de Chinese machtsvertoon overal; tot op het genante af. :( Naast alle andere tempels vonden wij ook de Sera Monastery erg tof! Hier komen alle monniken samen in de tuin om te debatteren en dat doen ze met een soort van handgeklap om de aandacht te vragen. Lhasa is een prachtige stad maar we vonden het ook weer erg leuk om de vierde dag van de tour de stad te verlaten en de bergen in te gaan. De rest van de tour hebben we voornamelijk gereisd om ons einddoel in Tibet te bereiken; BASE CAMP MOUNT EVEREST! We moesten hiervoor 2 volle dagen reizen maar dit is absoluut geen straf want het uitzicht is prachtig. Zo kwamen we langs het Yamdrok Lake waar het water onwijs blauw is en we mooie foto’s hebben gemaakt #nofilter :) Ook hebben we deze dagen over verschillende passen gereden waarvan meerdere boven de 5000 meter. We hadden gebedsvlaggetjes gekocht en die hebben we boven op de berg opgehangen dus vanaf nu hebben we ‘good luck en the long life’ :) Op één van deze passen hadden we onze eerste kennismaking met de Mount Everest!! We hebben de hele tour een strak blauwe lucht gehad en vanaf dit punt zagen we een heel groot gedeelte van de Himalaya met natuurlijk de Mount Everest als hoog(s)tepunt! Aan het einde van de vijfde dag kwamen we dan eindelijk aan aan de voet van de Mt Everest in het Base Camp. We kwamen net aan voor de zonsondergang dus we hebben gelijk schitterende foto’s gemaakt! Het was ondertussen wel onwijs koud geworden en dik onder nul dus na snel wat foto’s gelijk het klooster in waar we sliepen om op te warmen. Na (hoe kan het ook anders) thee en noodle soep op tijd naar bed! Met drie dekens, truien, handschoenen en mutsen geprobeerd wat te slapen maar vanuit het raam hadden we uitzicht op Everest dus de kou konden we best handelen :) Nadat Niki zijn vertolking van Whitney Houston had gedaan hebben we toch nog een paar uurtjes geslapen voordat we de zonsopgang bij de berg gingen bekijken. Dit was absoluut het hoogtepunt van onze reis tot nu toe en we zijn echt heel blij dat we deze tour hadden geboekt! Echt super tof!! :)

De laatste paar dagen hebben we de lange reis weer terug gemaakt door Tibet naar Lhasa waar we onze laatste souveniers hebben gescoord. We snappen er niks van maar we blijven maar spullen kopen maar we hebben meer ruimte in onze backpacks :S Of we zijn de helft vergeten in Sri Lanka of we worden al echte ervaren backpackers ;) De laatste avond hebben we met Niki nog wat biertjes gedronken en de lokale Tibetse keuken nogmaals uitgeprobeerd; ‘Tibet Beer From The Roof Of The World’ toch leuk in de verzameling :) De volgende dag moesten we Tibet helaas alweer verlaten want onze tour was over en dus verliep ons visum. Dit keer geen 32 uur lange treinreis maar (gelukkig) een 2 uur durende vlucht naar Chengdu! Op naar de Panda’s :)

Chengdu heeft als grootste toeristische trekpleister het Panda Breeding Centre. We hebben de wekker voor de verandering weer supervroeg staan (dacht dat we op vakantie waren…) maar de panda’s zijn alleen ’s morgens nog een beetje actief en de rest van de dag liggen ze lekker te slapen (wat een leven) :) We zijn om 8 uur al in het park en achteraf was dat een goede beslissing! We waren één van de weinige zo vroeg en hebben een tijd alleen kunnen kijken naar deze onwijs schattige beesten :) Een uur later was het zo bizar druk geworden dat je echt moest dringen voor een foto. Gelukkig is Rick drie keer zo lang als de gemiddelde Chinees dus dat lukte aardig ;) Verder hebben we in Chengdu lekker de stad doorgelopen en genoten van de Sichuan keuken wat heeel erg pittig is maar wel heel lekker. Ons favoriete gerecht heet “beer houdt tofu vast’… ja je kan de spraakverwarring wel begrijpen ;)

Vandaag zijn we naar Leshan gegaan om naar de Giant Buddha te kijken. Deze buddha is 71 meter hoog en is helemaal uit de rotsen gegraven! In het vervolg doen we alleen zulke dingen nooooit meer op een zondag want het was zo bizar druk dat we in een rij naar boven en beneden moesten lopen haha. Na wat foto’s van de buddha en wat tempels zijn we terug naar Chengdu gegaan om onze tassen te pakken. Want morgenochtend vliegen we naar Zhangjiajie waar we een paar dagen door het National Park gaan lopen. Schijnt een heel tof park te zijn en de film Avatar is op die omgeving gebaseerd. We zijn benieuwd :)

Volgens mij is dit verhaal nog langer geworden dan de vorige.. sorry :) maar we maken zo onwijs veel dingen mee en waarschijnlijk vergeten we nog de helft ook! In het mapje China/Tibet hebben we foto’s toegevoegd!

Liefs en tot snel!

Rick en Manon

1. Cora dentro-van der pol:
    20 november 2016
    wat een prachtig verhaal weer en wat een mooie dingen maken jullie mee. Veel plezier nog. Leuk geschreven verhaal.
    groetjes.
  2. Karina van der Linden:
    21 november 2016
    Wat geweldig om jullie avonturen te lezen en zien op foto's. SUPER!!
  3. Oma:
    22 november 2016