Het adembenemende Sri Lanka

2 november 2016 - Kuala Lumpur International Airport, Maleisië

Lieve allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat we wat van ons hebben laten horen dus de hoogste tijd voor een nieuwe blog dachten we zo :) De laatste keer zaten we te genieten aan het strand in Mirissa en de afgelopen weken hebben we echt bizar veel avonturen beleefd! We zitten nu op het vliegveld in Kuala Lumpur en over een paar uur vliegen we verder naar Beijing, want de komende maand gaan we China verkennen!! Maar eerst…. 3 weken terug want er valt nog zoveel te vertellen over het prachtige Sri Lanka! :)

In Mirissa hebben we eigenlijk alleen maar gechilld aan het strand en heerlijk gegeten, Lion’s gedronken en vanuit een hangmat aan de kokosnoten gezeten. Om de rotti en de curry er een klein beetje vanaf te krijgen zijn we ook een dagje naar Weligama geweest om onze surf kwaliteiten te showen aan de lokale surfdudes. We hebben allebei een paar golfen kunnen pakken en de action cam kunnen uitproberen! Super gaaf om te gebruiken! Het absolute hoogtepunt van Mirissa was dat Rick weer een klein beetje dichterbij is gekomen met de Yahtzee competitie maar dat neemt later in het verhaal een dramatische wending ;) maar… daar later meer over. Mirissa was super mooi maar erg toeristisch dus we hadden erg veel zin om door te reizen naar Tangalle. Aangekomen in Tangalle zijn we naar een prachtig verlaten strand gegaan (Marakolliya beach) waar Saman ons verwelkomde in zijn guesthouse ‘Peacock Familie Stay’. We waren de enige gasten dus na de drukte van Mirissa was dit echt precies wat we zochten, verlaten stranden en alleen wat hangmatten tussen de palmbomen met wat schaduw; heerlijk! Het Marakolliya strand staat bekend dat er ‘s avonds zeeschilpadden aan land komen om eitjes te leggen dus voor ons genoeg reden om ’s avonds laat een lange strandwandeling te maken samen met Saman. Net toen we dachten dat het er deze avond niet in zat (is niet het seizoen) en we op de terugweg waren zag Manon een spoor in het zand! Toen we bij de rand van de jungle waren zagen we een groene zeeschildpad zich helemaal ingraven in het zand! Een onwijs bizarre belevenis en echt iets van once-in-a-lifetime! Nadat ze zich helemaal had ingegraven begon ze haar eitjes te leggen (rond de 50 eieren) en aangezien de schildpad dan in een soort van trance is kan je er gewoon naast gaan zitten! Onwijs tof om dit mee te maken zonder dat er andere mensen bij waren! :) We hebben er zo een 1,5 uur naast gezeten en daarna kroop ze weer richting de zee. Iets om nooit meer te vergeten! Hierna laten we de stranden voor nu even achter ons en gaan we via de Hill country naar het binnenland van Sri Lanka; maar niet voordat we naar Tissa zijn gegaan voor onze eerste safari!

Tissa is de getaway naar Yala National Park wat bekend staat om de luipaarden! De wekker staat om 4 uur en met een lichte kater (ze hadden de avond ervoor alleen speciaal bier.. aiii) vertrekken we om half 5 naar het park. Fingers crossed dat we vandaag het geluk gaan hebben om een luipaard te spotten en ja hoor, na een half uur hadden we onze eerste luipaard al op de foto staan! Ze bleef poses maken en nadat de 100ste foto gemaakt was liep ze rustig de rotsen naar beneden en zat haar modellenwerk erop. Yala is echt net Jungle Book en om dat te bevestigen zagen we een paar uur later een Baloe de beer! Een zwarte sloth beer! Deze dieren schijnen onwijs zeldzaam te zijn dus het geluk is echt aan onze zijde :) yessss! Verder hebben we nog heel veel wilde zwijnen, krokodillen, varanen en herten gezien! De rest van de dag hebben we in ons treehouse gechilled en hebben we geprobeerd de eerste selectie te maken van de foto’s (dat valt niet mee :). We stappen daarna weer de bus in wat al een ervaring op zich is. Met een hoop getoeter, zowel rechts als links inhalen, keiharde Bollywood muziek en overvolle bussen is elke keer weer een nieuw schiedgebedje nodig om de eindbestemming te halen… Maar wel de leukste en goedkoopste manier om van A naar B te komen (60 cent voor 4 uur). Na een paar uur met de bus komen we aan in Ella wat middenin de Hill Country ligt. Ella is echt een onwijs fijn plaatsje omringt door theevelden. Sri Lanka staat echt bekend om zijn theevelden (Ceylon) en die zie je dan ook overal. We hebben een scooter gehuurd en lekker de hele dag rondgetoerd. In de beschrijving stond dat je veel gebruik moest maken van de toeter; dus dat heeft Rick dan ook nonstop gedaan :) We hebben Little Adam’s Peak beklommen waar we een mooi uitzicht hadden en waar we onze kuiten alvast konden trainen voor de echte klim een paar dagen later (Adam’s Peak). Daarna hebben we de Nine Arch Bridge bezocht en een paar toffe foto’s gemaakt op het spoor en vanaf Asanka’s huis. Daarna weer lekker de scooter op om naar een theeplantage te gaan voor een rondleiding om daarna nog wat tempels te bezoeken om uiteindelijk tussen de locals in de watervallen lekker af te koelen! Vanaf Ella hebben we het eerste stukje trein gepakt want de treinrit van Ella naar Kandy schijnt één van de mooiste ter wereld te zijn! De treinrit naar Haputale is maar 1,5 uur maar wel echt schitterend! Dwars door de theevelden, bergen en kleine dorpjes kijken we echt onze ogen uit! Haputale stond niet echt in de ‘planning’ (zover we die hebben) maar we hadden een tip gekregen dat dit dorpje echt heel tof was. Aangekomen slapen we voor de eerste keer in een echt guesthouse bij Viraj en zijn familie. Aangezien het de hele dag regent hebben we spelletjes gespeeld met zijn familie en onze eerste Yathzee interland gehad. De volgende dag stond de wekker weer heel vroeg want we gingen een klim maken naar Lipton’s Seat om vanaf daar de zonsopgang te zien. Na een wandeling van een paar kilometer kwamen we aan op de top en hadden een prachtig uitzicht over de Lipton theevelden; met hoe kan het ook anders, een kopje thee! :)

De volgende dag stappen we weer op de trein want de volgende stop is Nuwara Eliya! Een klein bergdorpje dat ookwel ‘Little England’ wordt genoemd. Na een half uur afdingen hebben we prachtige Tommy Hilfiger polo’s gescoord die we nodig hadden voor de volgende dag. Deze vriendelijke man bleef bij zijn prijs want hij beweerde dat het echte Tommy’s waren ondanks dat het roodwit omgedraaid was :) Afijn! De volgende morgen gingen we op de Nuwara Eliya Golf course 18 holes lopen; zoals echte backpackers dat wel vaker doen…. :S Het was echt een prachtige baan waar je verplicht een caddy moest nemen! Heel bizar en een beetje ongemakkelijk maar aangezien ze allebei een single handicap hadden hebben we nog wat tips gekregen ook! Na het golfen hebben we nog wat rondgelopen in de botanical gardens en daarna als een blok in slaap gevallen. Onze volgende bestemming is Delhousie waar we de pelgrimstocht gaan maken naar Adam’s Peak. Aangekomen met de trein moeten we nog een klein uurtje in de tuktuk naar ons guesthouse. Onderweg wordt de chauffeur afgewisseld door Rick en rijdt hij de tuktuk in één rechte lijn naar boven. Rijden in zo een tuktuk is nog best lastig maar we zijn heelhuids aangekomen :). De wekker staat nu echt heel vroeg (01.45 uur) zodat we om kwart over 2 kunnen beginnen aan de klim. Het is een prachtige dag (lees: regen, regen en nog eens regen) maar we besluiten toch de 7km tocht die enkel uit trappen bestaat te gaan doen. Onderweg gaan we zo een drie keer dood maar na 2,5 uur komen we drijfnat maar trots boven! Nu wachten tot het een beetje opklaart en dan de zonsopgang bewonderen die Adam’s Peak zo bekend maakt. Na 1,5 uur te vernikkelen van de kou en we nog steeds niks anders dan mist hebben gezien besluiten we weer naar beneden te lopen. Eén voordeel… nu alleen de trappen naar beneden. Dat dit geen voordeel was bleek de dagen daarna want de kuiten voelen 1,5 week later nog steeds aan alsof we gister die klim hebben gedaan. De klim was heel zwaar, heel tof maar het was wel echt heeeeel zuur dat we naar boven waren gegaan voor niks hahaha.

We reizen door met de trein naar de culturele hoofdstad van Sri Lanks; Kandy. Ze zeggen niet voor niets dat je één keer per reis opgelicht wordt en dat hebben we in Kandy ervaren. Het begon leuk met bier drinken en kotthu eten bij Sinna thuis (een tuktuk driver) maar eindigde met een paar duizend roepie lichter en niet veel bijzondere ervaringen. De volgende dag haalde hij ons namelijk op en nam ons mee voor een hele dag door Kandy. We zouden allemaal bijzondere plekken bezoeken maar uiteindelijk was het overduidelijk dat elke plek waar hij ons mee naar toe nam puur op commissie basis was. Jammer want we hadden leuke verhalen over Kandy gehoord maar eigen schuld… ons in laten palmen door zijn gladde praatjes ;) We zijn dan ook blij dat we door kunnen reizen naar het noorden; volgende stop: Dambulla! Dambulla is een druk plaatsje en een perfecte plek om verschillende uitstapjes te maken. We slapen in een onwijs mooi guesthouse met Daniel als perfecte host! We lopen die dag door de cave tempels waar eeuwenoude boeddha’s uit de rotsen zijn gegraven. De volgende dag gaan we naar Sigiriya want daar gaan we de Pidurangala Rock beklimmen voor nog maar eens een prachtig uitzicht! Ondertussen zijn onze kuiten goed getraind dus voor ons geen enkel probleem! Ze waren alleen vergeten te vertellen dat er geen pad was maar je zelf over de rotsen een pad moest maken. Achteraf eigenlijk best link maar eenmaal boven was het wel schitterend!! :) Na van het uitzicht te hebben genoten lopen we terug want we worden opgehaald voor safari nummero dos. Het Kaudulla National Park staat bekend om het feit dat er bizar veel olifanten rond het meer kunnen komen. Opnieuw hebben we onwijs veel geluk want eenmaal aangekomen in het park zien we eerst een kleine familie olifanten die echt heel dicht bij de Jeep kwamen. Maar later zagen we twee grote groepen olifanten die rond het meer liepen. Met allemaal kleintjes die achter elkaar aan aan het rennen waren! In totaal hebben we ruim 200 olifanten gezien wat echt een bizar toffe ervaring was!! :)

De laatste dag in Dambulla stond in het teken van het bezoeken van de tempels in Anuradhapura. We hebben ons laten rondrijden in een tuktuk en mooie tempels bezocht en een bezoek gebracht aan de heilige boom en de reünies.

Helaas komt het einde van Sri Lanka al in zicht en moeten we snel door naar onze laatste stop. Negombo. Hier hebben we een dagje aan het zwembad gehangen (want het strand is hier echt heel vies), de vismarkt bezocht en is Manon nu echt uitgelopen met Yathzee….

Nu zitten we dus in Kuala Lumpur en stappen bijna het vliegtuig in naar China! We zijn onwijs benieuwd naar dit immense land en er staan weer prachtige ervaringen op ons te wachten! We zullen proberen wat vaker te bloggen want deze blog is een klein boekwerk geworden.. sorry :) In China kunnen we waarschijnlijk niet op facebook dus we kunnen geen berichtje sturen als we weer een nieuwe blog hebben geschreven… dus meld je hiernaast aan als je op de hoogte wil blijven of check deze site zo nu en dan! Ook hebben we heeeel veeel foto’s toegevoegd in het album 'Sri Lanka' :)

Liefs en tot snel!

PS: 10-6 voor Manon

1. Pauline van der Linden:
    2 november 2016
    Heel leuk om te lezen!Fotoos zijn super ! Ben benieuwd naar
    jullie China ervaringen! Wel aan de mahjongtafel komen he ? Geniet ervan!! XX
  2. Frans Nobel:
    13 november 2016
    Prachtig verslag Dit is echt genieten. En leuke foto's veel plezier liefs Frans en Petra nobel
  3. Frans Nobel:
    13 november 2016
    Beste Manon,

Goed om te lezen dat caddies verplicht zijn in Sri Lanka. Ik zal Wilco vragen of ik de volgende keer jouw caddy mag zijn !!!