Alweer over de helft!

9 december 2016 - Bromo Tengger Semeru National Park, Indonesië

Hoi allemaal!

We zitten weer in een lange treinrit dus een mooi moment om weer eens te bloggen vonden we! De laatste was alweer bijna drie weken geleden dus het is maar goed dat Manon elke dag braaf in d’r boekje schrijft haha! Ja… hij wordt goed gebruikt :) De laatste keer zaten we in hartje China in de stad Chengdu, na te genieten van Tibet. Maar Tibet lijkt alweer een eeuwigheid geleden en zitten we nu via Oost China, Kuala Lumpur en West Java onderaan de Bromo vulkaan die we vannacht/morgen gaan beklimmen #zinin!

China lijkt sowieso al weer lang terug… Het was een maand van soms een klein beetje afzien haha maar vooral echt onwijs gaaf! We zijn echt blij dat we Maleisië op het eind hebben ingeruild voor China want we hadden het niet willen missen! De Chinezen hebben ons zelfs tot op de laatste dag van Shanghai nog steeds doen verbazen maar dat maakte de hele maand juist extra bijzonder. Na Chengdu hebben we eigenlijk geen trein meer gezien (tot nu dus in Indonesië) maar hebben we bijna alles met het vliegtuig gedaan (aiii daar gaat het ‘budget’). We vlogen eerst naar Zhangjiajie (uitgesproken als ‘jieajie’, soort cowboy geluid) waar de film Avatar op gebaseerd is. Niet de blauwe wezens en de vliegende beesten uiteraard maar wel het bizarre landschap. Toen we op het vliegveld aankwamen was het even goed zoeken naar de bussen, ok vanaf hier dus echt geen Engels lettertje of iemand die het spreekt… Afijn met handen en voeten zijn we inmiddels pro dus een busritje verder kwamen we aan in ons guesthouse. Daniël, die het runde, heeft ons gelijk een kaart (Manon ook weer blij) gegeven en een tour voor 2 dagen helpen uit te stippelen. Het regende keihard de eerste dag, dus ons regenjacky is by far het meest gedraagde item uit de backpack. Het was hier ook een heel stuk kouder dan we vooraf dachten dus eenmaal boven met het kabelbaantje aangekomen eerst maar even wat handschoenen gescoord. Het uitzicht was prachtig maar de hele omgeving wel erg toeristisch. Dus na alle uitkijkpunten gezien te hebben, en uiteraard ‘Avatar Mountain’, hebben we de 8000 treden naar beneden gelopen en dat was eigenlijk het mooist! Lekker rustig en eenmaal onder de wolken konden we pas echt zien wat voor bizarre rotsen het zijn. De tweede dag hebben we wat rustiger aangedaan en beetje langs de rivieren gelopen en ons eten beschermd tegen alle aapjes. Het park van Zhangjiajie schijnt nog niet echt bekend te zijn bij toeristen maar de Chinese toeristen hebben het wel gevonden… We waren de enige twee die niet in een groep van vlaggetjes liep maar het was heerlijk om te zien hoe ze allemaal exact dezelfde foto maakten :)

Hierna zijn we doorgevlogen naar Yangshuo; een lekker rustig dorpje aan de rivieren. Het dorpje ligt midden in het Karstgebergte en de rivieren en rijstvelden lopen er dwars doorheen. Ook hier waren we een paar nachtjes dus tijd zat om lekker met de fiets de omgeving te verkennen. Gelukkig hadden we de app MapsMe weer aangezet want anders waren we helemaal verdwaald… De eigenaar van het hostel had ons verteld hoe we moesten fietsen en dat het ‘dead easy’ was, maar met schoenen vol met modder, natte voeten en uitgeput kwamen we een paar uur later dan gepland terug… toch niet zo makkelijk haha :) Achteraf was dit juist wel lachen want we zaten aan de verkeerde kant van de rivier en het was of helemaal terug of over steken op een kleine dam tot je knieën diep. Dus lui zoals Rick is; fietsen boven het hoofd, uitgelachen worden door de locals, maar wel weer terug op het ‘pad’ :) Het plaatsje zelf was super leuk met allemaal kleine restaurantjes en kroegen dus na een paar Tsingtao’s richting het vliegveld want we hadden een late vlucht naar onze favoriete stad in China: Shanghai!! Bedankt Annie, Fatih en Brendo voor alle tips over de stad, echt een fantastische stad!

Aangekomen in Shanghai zijn we gelijk met het ov naar het centrum gegaan want ons hostel lag bijna op People’s Square, top! We hadden vier volle dagen in Shanghai dus alle tijd om relaxed de stad te zien. We waren ondertussen best kapot van al het gereis dus wel lekker om een paar dagen in een stad te zitten dat vooral ’s avonds echt tot leven komt! De eerste dag hebben we lekker door alle straatjes gelopen en hebben uiteindelijk op de Bund naar de skyline gekeken bij zonsondergang! We wisten niet dat Shanghai zo een Skyline had en na een paar mooie foto’s hebben we vanaf Bar Rouge (thanks Annie & Fatih) met een biertje naar de stad zitten staren. De rest van de dagen hebben we gewoon een beetje door de stad gestruind. En zijn we naar het Shanghai museum geweest, winkelstraat East Nanning rd en hebben we je schildpadden in het parkje bezocht Brendo, ze leven nog! ;) Ook zijn we via de tunnel naar de andere kant van de rivier geweest om vanuit het financial district en jaja een uitkijktoren ;) de stad te zien! De nieuwe Shanghai Tower was net af dus we hadden een prachtig uitzicht hoog boven Shanghai. Daarna (weer dankzij de tips) in het Hyatt hotel dat ernaast ligt, vanaf de 83e verdieping een heerlijk biertje gedronken. We vlogen ’s nachts dus we hebben de laatste dag nog door de Former French Concession gelopen waar Rick een bezoek heeft gebracht aan de kapper :) en door ‘Old Town’ om nog wat souvenirs te scoren. ’s Avond nog wat biertjes gedronken bij Shanghai Brewery om daarna de metro in de richting van het vliegveld te stappen, op naar Kuala Lumpur!! China je was apart, we hebben bizarre dingen gegeten maar echt een fantastische ervaring!!

We vliegen sowieso bijna elke keer via Kuala Lumpur want met Air Asia is dat met afstand het goedkoopst… yes! Toch nog een beetje backpackers!! In Kuala Lumpur hadden we via Airbnb een onwijs leuk appartementje midden in de stad. In het gebouw zat zelfs een zwembad dus dat was ultiem chillen! Ook wel weer ff lekker om ‘gewoon’ een avondje op de bank te hangen, te koken en een filmpje te kijken! Vlakbij onze Airbnb zat een mall met een supermarkt erin dus lekker huiselijk boodschappen gedaan en ‘thuis’ gegeten ;) De stad KL is heel leuk! Heel mooi, heel schoon en op elke hoek streetfood! Lous en Huug hadden ons gelijk naar de Skybar gestuurd dus ‘s avonds hebben we daar cocktails gedronken en gegeten. Daar zijn we uiteindelijk naar huis gestuurd toen het dichtging en een Grab ingerold! Grab is de Aziatische Uber en onze new best friend!

In Kuala Lumpur kan je niet om de malls heen dus vooral Manon heeft zich uitgeleefd. Nieuw kerstoutfitje gescoord, teennagels laten doen en helemaal in de kerstsfeer gekomen. Best apart met bijna 30 graden en dan een arme man in een kerstpak jingle bells horen zingen… bloedheet! De absolute highlight van Kuala Lumpur zijn natuurlijk de Petronas Towers, boven de bekendste mall KLCC. Ook hier zijn we uiteraard weer omhoog gegaan en hebben we mooie plaatjes van KL kunnen schieten. Na de fonteinshow gezien te hebben en de torens helemaal verlicht waren zijn we naar huis gelopen. De rest van de dagen hebben we wat geshopt in Bukit Bintang en heerlijk lokaal gegeten tussen de Maleisiërs op de Jalan Alor. Yes, saté!! De laatste dag hebben we een bezoekje gebracht aan de wijk Little India waar we besloten hebben dat één van onze volgende reisjes naar India gaat! Wat een heerlijk eten, dat moet daar helemaal fantastisch zijn! Aan het eind van de middag hadden we weer een Grab naar het vliegveld gepakt want snel door naar de zon in Indonesië! We vlogen met KLM en een uurtje later landden we in Jakarta. Best apart trouwens dat je naar het oosten vliegt maar terug in de tijd gaat…. Ehh dat hoort toch juist andersom? Afijn we waren er :)

In Jakarta zijn we maar heel kort geweest, één nachtje. Er waren namelijk mega grote demonstraties in de stad met zo een 200.000 man… dus om onze ouders gerust te stellen snel de trein gepakt naar Yogyakarta. Achteraf was het dus wat handiger geweest om vanuit Kuala Lumpur gelijk naar Yogya te vliegen maar nu hebben we wel een bizar mooie treinrit gehad. 7 uur lang door de rijstvelden gaan sowieso nooit vervelen :)

Yogyakarta ligt in het midden van Java en is een echte studentenstad; wat dus betekend dat alle warungs ’s avonds laat nog helemaal vol zitten. Vanaf nu dus Soto & Nasi Goreng! Aangekomen met de trein trekken we een sprint in de regen naar ons hostel. Daar eindelijk de eerste Bintangs op om daarna dus bij een Warung te eten. Zittend op de grond tussen de locals lekker buiten gegeten. Daarna vroeg naar bed want de wekker staat om 03.15 uur… We hebben een scootertje gehuurd en ruim een uur later komen we aan bij dé reden waarom we naar Java zijn gegaan; de Borobudur!! We zijn er als eerste en als de hekken een half uurtje later opengaan zijn we als eerste bovenop de tempel en hebben we een prachtig uitzicht en maken we mooie foto’s. Het is gelukkig droog en redelijk helder dus we zien een klein beetje van de zonsopkomst zodat we prachtige foto’s kunnen maken :) De scooterrit erheen was trouwens wel echt een bizarre uitdaging haha! In het pikkedonker door een drukke stad was best een beetje link maar Rick is overal goed doorheen geslalomd :) Toen het licht werd reden we op een verlaten weg door de rijstvelden wat wel echt heel tof was!!

Na de Borobudur zijn we samen met een paar duizend andere scooters richting de stad gereden om naar de Prambanan te gaan. Dit is het grootste Hindoe tempelcomplex ter wereld! Super indrukwekkend alhoewel de Indonesiërs ons een stuk interessanter vonden. Zeker toen het een beetje begon te regenen was vooral Manon dé grote attractie en staat ze nu in heel veel fotoboeken. Nadat de fotosessie was afgekapt hebben we de scooter teruggebracht, paar loempia’s gehaald bij een straattentje en naar het hostel om onze tassen weer in te pakken. De tassen beginnen steeds voller te raken… maar alles past nog, hij kan nog (net) dicht :)

Nu zitten we dus in de trein van Yogyakarta naar Probolinggo en daar pakken we een minibusje naar Cemoro Lawang. Hier vandaan gaan we vannacht de Bromo vulkaan op. Nu maar even wat slapen want we worden om 03.30 uur alweer opgehaald… Na de Bromo reizen we door naar Bali en de Gili eilanden! Eindelijk weer met onze voeten in het zand, heerlijk!! Britt komt op 23 december bij ons kerst vieren in Bali dus daar hebben we super veel zin in!! De volgende blog is dus sowieso vanaf het strand, want daar hebben we nu heeeeel erg behoefte aan! We hebben weer wat foto’s toegevoegd in het album China/Tibet en ook een album voor Kuala Lumpur en Indonesië gemaakt! Of je kan ze gewoon hieronder zien… Tot snel en succes in de sneeuw :)

Veel liefs x

1. Marlous:
    9 december 2016
    Wow!! weer een super gaaf verhaal! Enjoy!!
  2. Cora dentro-van der pol:
    9 december 2016
    het was weer ontzettend leuk om jullie verhaal te lezen.
    lekker door gaan zo..
  3. Charlène:
    18 december 2016
    Zo, ik heb de laatste twee verhalen weer gelezen. Het duurde even maar gelukkig was het erg vermakelijk ;-)
    Echt zo tof wat jullie allemaal gedaan hebben! Geniet nog maar lekker en fijne kerst op strand!